UNIVERSITIES NL | Netwerk ter Bevordering van Hoger Onderwijs in en vanuit het Koninkrijk der Nederlanden | www.universities.nl

Open Universiteit Nederland

Inleiding

De Open Universiteit Nederland (OUNL), opgericht in 1984, is een unieke, door de overheid gesubsidieerde instelling voor afstandsonderwijs op universitair niveau. Met het hoofdkantoor in Heerlen, Limburg, bedient OUNL meer dan 14.000 studenten, waaronder een divers internationaal cohort, door middel van flexibel online onderwijs van hoge kwaliteit. OUNL staat bekend om haar innovatie op het gebied van e-learning en open leermiddelen en behoort tot de top van de Nederlandse universiteiten op het gebied van onderwijs en service. Deze presentatie verkent de geschiedenis, academische programma’s en belangrijke hoogtepunten die de wereldwijde impact in een leven lang leren bepalen.

Historische achtergrond

OUNL werd op 26 september 1984 opgericht door de Nederlandse overheid om toegankelijk hoger onderwijs te bieden aan werkende professionals, volwassenen en mensen die geen traditionele universiteiten kunnen bezoeken vanwege geografische, professionele of persoonlijke beperkingen. In tegenstelling tot conventionele universiteiten is OUNL ontworpen met het oog op flexibiliteit, door gebruik te maken van schriftelijk materiaal, online platforms en af en toe persoonlijke seminars. De missie, “hoger onderwijs toegankelijk maken voor iedereen met de nodige vaardigheden en interesses”, weerspiegelt de toewijding aan levenslang leren.

Sinds de oprichting heeft de OUNL meer dan 250.000 studenten ingeschreven en baanbrekend werk verricht op het gebied van onderwijstechnologie, waardoor het een leider is geworden in afstandsonderwijs. Het heeft samenwerkingsverbanden opgebouwd met Vlaamse universiteiten in België en instellingen op Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten en Suriname. Opvallende figuren zijn onder andere eredoctor Tim van Hattum, een klimaatexpert die in 2025 werd erkend voor zijn werk aan groene oplossingen, en voormalig voorzitter Sander van den Eijnden, die in 2016 werd opgevolgd door Arent van der Feltz. De nalatenschap van OUNL ligt in de democratisering van het onderwijs en de vooruitgang op het gebied van technologie-ondersteund leren.

Academische programma’s

OUNL biedt bachelor-, master- en PhD-programma’s in zeven disciplines: Cultuurwetenschappen, Onderwijskunde, Rechten, Management, Psychologie, Wetenschap en Technologie en Milieuwetenschappen. De meeste cursussen zijn in het Nederlands, met enkele modules in het Engels, voornamelijk in de School of Science. De programma’s zijn ontworpen met het oog op flexibiliteit, zodat studenten in hun eigen tempo kunnen studeren, ondersteund door online docenten, digitale hulpmiddelen en regionale studiecentra. OUNL bedient jaarlijks ongeveer 14.000 studenten, met 15.000 inschrijvingen voor cursussen.

Bacheloropleidingen

Master- en PhD-programma’s

Faculteit en onderzoek

Het Welten-instituut van OUNL, met ongeveer 80 onderzoekers, is wereldwijd toonaangevend op het gebied van leerwetenschappen en technology-enhanced learning, met de nadruk op e-learning, learning analytics en instructional design. Onder de docenten bevinden zich experts zoals Saskia Brand-Gruwel, een leider op het gebied van onderwijsonderzoek. De universiteit werkt samen met instellingen als de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Zuid-Afrika en stimuleert innovatie op gebieden als Smart City, Cyber Security en klimaatverandering via centra als CAROU en het Cyber Science Center.

Hoogtepunten

Wereldwijde ranglijsten en impact van onderzoek

Internationalisering

OUNL bedient studenten uit meer dan 50 landen, met studiecentra in Nederland, Vlaanderen en samenwerkingsverbanden op Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten en Suriname. Samenwerkingen met de Universiteit van Zuid-Afrika en de Open Universiteit van Catalonië verbeteren de wereldwijde toegang tot e-learning. De Free Technology Academy biedt Engelstalige cursussen over open source software, toegankelijk voor internationale studenten.

Studentenleven en faciliteiten

Innovatie en maatschappelijke impact

OUNL is wereldwijd toonaangevend op het gebied van e-learning en open leermiddelen, met initiatieven als het OpenU-portaal en het Wikiwijs-platform voor leermiddelen voor docenten. Het Welten Instituut doet onderzoek op het gebied van learning analytics en technology-enhanced learning en beïnvloedt daarmee de wereldwijde onderwijspraktijk. Recente projecten omvatten kosteneffectieve telemonitoring van de bloeddruk thuis en studies naar epistemische emoties bij het leren.

Historisch en cultureel erfgoed

De digitale archieven van OUNL bewaren de geschiedenis van onderwijsinnovatie, waaronder vroege e-learning tools. De toewijding van de universiteit aan toegankelijkheid weerspiegelt haar oprichtingsvisie, met evenementen zoals de opening van het academisch jaar 2025 in Poppodium PAARD in Den Haag om haar nalatenschap te vieren.

Praktisch leren

Dankzij het flexibele model van OUNL kunnen studenten studie combineren met werk en persoonlijke verplichtingen. De programma’s omvatten praktische opdrachten, zoals casestudies in bedrijfskunde of milieubeleidsprojecten. De School of Science biedt volledig Engelstalige cursussen zoals Corporate Responsibility for Sustainable Development, waardoor internationale studenten zich kunnen bezighouden met toepassingen in de praktijk.

Conclusie

De Open Universiteit Nederland herdefinieert hoger onderwijs door haar baanbrekende benadering van afstandsonderwijs. Haar programma’s, van Psychologie tot Milieuwetenschappen, stellen studenten in staat om academische en professionele doelen te bereiken met flexibiliteit. Met onderzoek van wereldklasse, een wereldwijd netwerk en een streven naar toegankelijkheid biedt de OUNL een ongeëvenaarde onderwijservaring. Of het nu gaat om innovatief e-learning, maatschappelijke impact of levenslang leren, OUNL is een baken voor toegankelijk onderwijs van hoge kwaliteit.